Suomen Maabrändi nosti esiin suomalaiset juuret, puhtaan ilman ja veden, teknologian, osaamisen - vientituotteita kaikki. Vai ovatko, jääkö meiltä itsestäänselvyyksinä huomaamatta jotakin?
Oman maakuntamme voimavarat - monimuotoinen luonto ja kolmen seudun vahvuudet innoittivat kansallisesta kehittämistyön näkökulmasta etsimään raikkaita ideoita - luonnosta.
Luontoinnovaatiot mahdollistaa kokeilemaan ja muotoilemaan luonnosta uutta liiketoimintaa. Aihioita on; järkivihreä Forssa, Vanajavesikeskus, Hämeenlinnan kaupungin tarjoamat kehittämisalustat - Aulanko, Ahvenisto sekä Lopen metsät ja vesistöt.
Tarvitaan rohkeutta, rajoja ylittävää yhteistyötä, tutkimusta sekä ideoiden muotoilua ja tuotteistamista kokeiluille.
Loistavia esimerkkejä löytyy maailmalta. Barcelona ja Antonio Gaudì avaavat ikkunan arkkitehtuurille jossa luonto on toiminut vahvana innoittajana aikansa mestarille. Katto- ja parvekeistutukset, puistot luovat viihtyisyyttä miljoonakaupungin keskustalle ja ympäristölle. Yli 3 miljoonaa turistia jättävät elinvoimaa alueelle.
Kuva: A. Myllymaa |
Kuva: A.Myllymaa |
Kuva: A.Myllymaa |
Luontoinnovaatiot haastaa, innoittaa, yhdistää ja avaa mahdollisuuksia Kanta-Hämeessä myös tulevaisuuden Gaudimaisille tarinoille.
Kirjoittana Kansallisen Hyvinvointiverkoston verkostokoordinaattori Outi Myllymaa Kehittämiskeskus Oy Hämeestä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti